Pikkuhousuja seminaarilavalle?

Wow-elämyksiä on totuttu kokemaan viihde- ja kulttuuritapahtumissa. Mitä ”wow” voi tarkoittaa ammattitapahtumissa ja verkostokohtaamisissa?

Sitä yleensä tavoitellaan. Se harvoin saavutetaan. Se hetki, kun kaikki menee tapahtumassa oikein. Ihmisistä syntyy ”maaginen noste”, joka auttaa nousemaan liian tutun virkaroolin yläpuolelle ja ajatus nyrjähtää ulos totutuista urista.

Miten temppu tehdään? Ei ainakaan näin:  

Auditorioon ahtautuneet parisataa oman alansa asiantuntijaa tuijottavat päivän, pari toistensa niskavilloja ja turhautuvat jälleen kerran merkityksellisten keskustelujen puutteeseen. Aivan liian täyteen ohjelmaa ahdetun seminaaripäivän ”keynote-puhujaksi” tilataan Speakers Forumista viime vuoden joka toiseen tilaisuuteen buukattu motivaatiopuhuja. ”Verkostoitumisosio” hoidetaan hatarasti cocktail-tilaisuudella, jossa musiikki soi aivan liian lujalla ja johon osallistuu enää vain neljännes osallistujista. Päivän ”kevennykseksi” hankitaan päälleliimattu tekohauska stand up –koomikko, joka ainoana voi saada osallistujissa aikaan helpotuksen naurahduksia, tai jopa joitain hetkellisiä oivalluksia.

Mitäänsanomattomassa tapahtumassa myös ROI on miinuksella. Olo on hämmentynyt, miksi tämä tapahtuma oikein järjestettiin? Miksi käytinkään aikaani siihen?

Miksi me tyydymme tähän?

Tuore yritystapahtumatutkimus 2014 (Eventforum) listaa lähitulevaisuuden trendit ammattitapahtumien järjestämisessä. Etenkin interaktiivisuutta ja sosiaalista mediaa halutaan hyödyntää jatkossa entistä enemmän. Sanat monikanavaisuus, tapahtumasuunnittelun joukkoistaminen, graafinen fasilitointi sekä etäosallistuminen ovat päättäjien mielessä. Kuten Markkinointi&Mainonta -lehdessä tutkimusta tulkittiin; ”myös ajatus perinteisistä, henkilökohtaisen kohtaamisen tapahtumista sai kannatusta.”

Mutta osataanko näitä ”vuoden 2020 huipputapahtuman” ominaisuuksia luoda? Asiantuntija-apua käyttää edelleenkin liian harva, varsinkaan prosessin varhaisessa, strategisessa suunnitteluvaiheessa, kun tärkeimmät valinnat tuloksellisuuden kannalta tehdään. Osallistavien, aidosti vaikuttavien oppimistapahtumien ja –prosessien suunnitteluun tarvitaan erikoisosaamista. Kun sitä harvoin löytyy tarpeeksi jos ollenkaan isäntäorganisaatiosta, osataanko sitä etsiä ja hankkia?

Ilman tavoitteellisuutta ei kannata tapahtumia järjestää, oli kyseessä  sitten pienempi miitinki tai isompi verkostokohtaaminen. Olennaista on ymmärtää kohtaamisten ja tapahtumien merkitys osana suurempaa kehittämis-(oppimis)prosessia. On kirkastettava yhteinen visio mitä tavoitellaan ja kysyttävä vielä 5 x miksi.  Vasta sen jälkeen voidaan mallintaa yhdessä polku, jota pitkin tavoitteeseen päästään. Listattava ja hankittava mitä tarvitaan.

Webinaareillekin on paikkansa, mutta ilman oikeita ihmisten kohtaamisia ei innostus leviä eikä rohkeus tartu. Eikä oikeita tekoja tapahdu. Kun alan ammattilaiset saadaan kovalla vaivannäöllä yhteen paikkaan, on järjetöntä olla hyödyntämättä heidän asiantuntemustaan ja paikalla olevaa energiaa. Tarvitaan oppimisen prosessin ja yhdessä työskentelyn mekanismien ymmärtämistä. Yhteisöllisiä menetelmiä ja oppimisen ohjaamista. Fasilitointia.

Sain toissaviikolla olla todistamassa fasilitoijan ja oppimisprosessin suunnittelijan paikalta, kun wow tapahtui. Pikkuhousuindeksi oli tapissaan, kun seminaarin jälkimmäisenä päivänä alkkareita lenteli lavalle. Puhuja sai mitä oli itse ääneen toivonut – kehotettuaan kaikkia muitakin lausumaan unelmansa ääneen!

Kun tapahtuman jälkeen arki koittaa, nosteen, visioiden, hyvien aikomusten ja lupausten olisi syytä siirtyä aitoihin tekoihin. Ne varsinaiset tulokset tehdään kuitenkin jokaisen omalla työmaalla. Tavoitteena täytyy olla muutos. Ensin ajattelussa ja sitä kautta rohkaistuminen aitoihin tekoihin. Sillä vain teot lopulta muuttavat maailmaa.

————

PS. Kyseinen, loistava puhuja oli Anssi Tuulenmäki, yli-innovaatioaktivisti, Aalto-yliopistosta. Hänen kirjansa ’Lupa tehdä toisin’ haastaa: anna itsellesi lupa tuottaa wow-elämyksiä omalla toimialallasi.  Anssi on kiireensä ansainnut.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s